Marilyn Monroe

Norma Jeane Mortenson

8,4
7 631 ocen gry aktorskiej
Specjalnie do ról w filmach "Rzeka bez powrotu" i "Pół żartem, pół serio" nauczyła się grać na gitarze i ukulele.
Pragnęła wcielić się w Betty Preisser w filmie "W środku nocy", jednak faworytką Harry'ego Cohna była jego "nowa Rita Hayworth" - Kim Novak, która ostatecznie otrzymała angaż.
Była brana pod uwagę do roli Lillian Corning w filmie "Paryski blues", ale ostatecznie straciła zainteresowanie produkcją. Angaż otrzymała Joanne Woodward.
W 1974 roku została wydana autobiografia Marilyn pt. "My Story".
Zajęła następujące miejsca w rankingach i plebiscytach:
- 1999 r. - 1. miejsce - "Najbardziej seksowna kobieta XX wieku" wg magazynu "People";
- 2011 r. - 3. miejsce - "Najgorętsza kobieta wszech czasów" wg magazynu "Men's Health".
Była zainteresowana rolą Jan Morrow w filmie "Telefon towarzyski", gdyż bardzo podobał jej się scenariusz Stanleya Shapiro. Angaż ostatecznie otrzymała jednak Doris Day.
Jej podobiznę wykorzystano w reklamie perfum Dior "J'adore".
Wystąpiła w następujących reklamach:
- 1950 r. - papierosy Wilton;
- 1951 r. - szampon do włosów Rayve, buty marki City Club;
- 1952 r. - puder w płynie Tru-Glo marki Westmore;
- 1953 r. - napój Coca Cola; szampon do włosów Lustre-Creme.
Odrzuciła rolę Mamie Stover w filmie "The Revolt of Mamie Stover", gdyż scenariusz odbiegał od pierwowzoru książki. Zresztą wyjechała wtedy do Nowego Jorku, by zająć się swoim przedsiębiorstwem wraz z fotografem Miltonem Greenem. Ostatecznie angaż otrzymała Jane Russell.
Była jedną z kandydatek do roli Katie "Babe" Williams w filmie "Piżamowa rozgrywka". Ostatecznie angaż otrzymała Doris Day.
Jean-Paul Sartre pragnął by wcieliła się w Cecily Koertner w filmie "Doktor Freud", jednak John Huston nie rozważał ponownej współpracy z Marilyn po filmie "Skłóceni z życiem". Ostatecznie angaż otrzymała Susannah York.
Była rozważana do roli Gittel Moski w filmie "Dwoje na huśtawce". Angaż ostatecznie otrzymała jednak Shirley MacLaine.
Henry Hathaway pragnął, by wcieliła się w Mildred Rogers w filmie "W niewoli uczuć", jednak sprzeciwiał się temu stanowczo Darryl Zanuck. Ostatecznie film zrealizowano po nagłej śmierci aktorki i do głównej roli zaangażowano Kim Novak.
Bardzo chciała zagrać rolę Nefer w ekranizacji "Egipcjanina Sinuhe". Ostatecznie angaż otrzymała Bella Darvi.
Była rozważana do tytułowej roli w filmie "Kleopatra". Angaż ostatecznie otrzymała jednak Elizabeth Taylor.
Zrezygnowała z zagrania w komedii "Do widzenia, Charlie", a rolę tą dostała Debbie Reynolds.
Wytwórnia Columbia chciała "wypożyczyć" ją od Foxa do filmu "Bannion", ale jej cena okazało się za wysoka i rolę dostała Gloria Grahame.
Była rozważana do roli Polly w filmie "Pocałuj mnie, głuptasie", jednak zmarła przed rozpoczęciem zdjęć. Ostatecznie angaż otrzymała Kim Novak.
W latach 50. liczono na jej udział w "Obławie" z Marlonem Brando. Film powstał jednak jakiś czas po jej śmierci z udziałem Jane Fondy.
Miała wcielić się w Ellen Wagstaff Arden w filmie "Przesuń się, kochanie", jednak przeszkodziła temu jej nagła i niespodziewana śmierć. Ostatecznie angaż otrzymała Doris Day.
Przygotowując się do roli Lorelei w filmie "Mężczyźni wolą blondynki" uczestniczyła przez miesiąc w broadwayowskiej produkcji pod tym samym tytułem z udziałem Carol Channing.
Nie chciała wystąpić w komedii "Jak być bardzo, bardzo sławnym". W roli Curly Flagg wystąpiła Sheree North.
Odmówiła zagrania Angeli Rossini w "Pięknej złośnicy" uznając rolę za fatalną. Ostatecznie angaż otrzymała Sophia Loren.
Po jej śmierci, Elton John, by uczcić jej pamięć, nagrał piosenkę "Candle In The Wind". Oryginalny jej tekst jest autorstwa Berniego Taupina, z wydanej w 1973 roku płyty "Goodbye Yellow Brick Road".
Film "Pięciu Mężów Pani Lizy" z Shirley MacLaine, był początkowo planowany przez Foxa jako komedia z Monroe w roli głównej.
Aktorka bardzo chciała zagrać prostytutkę Sadie w telewizyjnej wersji "Deszczu" Somerseta Maughama, którego reżyserem miał być Lee Strasberg. Realizacja projektu nigdy nie doszła do skutku.
Była rozważana do roli Emmeline Foster w filmie "Błękitna laguna", jednak stwierdzono, że w wieku 23 lat jest zbyt dojrzała do roli nastolatki. Ostatecznie angaż otrzymała o 3 lata młodsza Jean Simmons.
Wygrała casting do roli Meg Mogan w filmie "Czerwony dom", jednak ostatecznie reżyser Delmer Daves stwierdził, że nie będzie pasować do Lona McCallistera - gwiazdora filmu. Angaż otrzymała Allene Roberts.
Jest absolwentką Lee Strasberg Theatre and Film Institute w Nowym Jorku (Nowy Jork, USA).
Była faworytką Jean Bello - matki tragicznie zmarłej Jean Harlow do wcielenia się w jej córkę w filmach "Harlow" i "Harlow", jednak zmarła przed ich realizacją. Ostatecznie angaż otrzymały Carroll Baker i
Carol Lynle.
Billy Wilder zaproponował jej główną rolę kobiecą w filmie "Słodka Irma", ale odrzuciła ją, ponieważ nie zgodziła się zagrać prostytutki. Angaż otrzymała Shirley MacLaine.
Bardzo pragnęła zagrać pannę Adelaide w ekranizacji broadwayowskiej sztuki "Faceci i laleczki", jednak w postać tę wcieliła się odtwórczyni tej roli na scenie - Vivian Blaine.
Była brana pod uwagę do roli Holly Golightly w filmie "Śniadanie u Tiffany'ego", jednak angaż ostatecznie otrzymała Audrey Hepburn.
Ma dwójkę przyrodniego rodzeństwa: siostrę Berniece Baker Miracle i brata Roberta.
Reżyser John Huston jak i John Garfield pragnęli, by wcieliła się w Lolitę Valdés w filmie "Obcy", jednak stanowczo sprzeciwił się temu producent Sam Spiegel. Angaż ostatecznie otrzymała Roberta Haynes.
Była rozważana do roli Lady Brett Ashley w filmie "Słońce też wschodzi", jednak producent Darryl Zanuck stanowczo się temu sprzeciwił. Ostatecznie angaż otrzymała Ava Gardner.
W grudniu 1953 roku pojawiła się na okładce pierwszego numeru magazynu "Playboy".
Brała udział w castingu do roli Billie Dawn w filmie "Urodzeni wczoraj". Jednak producent Harry Cohn obawiał się, że nie przysporzy to popularności jego produkcji. Angaż ostatecznie otrzymała jednak Judy Holliday - odtwórczyni tej roli na Broadwayu.
Pierwotnie miała wcielić się w Jessicę Drummond w filmie "Czterdzieści rewolwerów", jednak reżyser Sam Fuller nie mógł sobie jej wyobrazić w takiej roli. Ostatecznie angaż otrzymała Barbara Stanwyck.
Kandydowała do roli Lily Green w filmie "Kobieta na lato". Postać tę zagrała Joanne Woodward.
Była brana pod uwagę do roli Baby Doll Meighan w dramacie "Laleczka". W postać tę wcieliła się Carroll Baker.
Ubiegała się o rolę Candy w filmie "Kradzież na South Street", jednak  reżyser Samuel Fuller stwierdził, że jest zbyt "seksowna", by zagrać wiarygodnie. Angaż ostatecznie otrzymała Jean Peters.
Reżyser Henry King pragnął, by wcieliła się w Nellie Halper w filmie "Wait Till the Sun Shines, Nellie", jednak producent Darryl F. Zanuck miał inne plany wobec niej. Ostatecznie angaż otrzymała Jean Peters.
Miała zaplanowany ślub na dzień 8 sierpnia 1962 z byłym mężem - Joe DiMaggio. Jednak trzy dni wcześniej Marilyn zmarła, a tego dnia odbył się jej pogrzeb.
Ubiegała się o rolę Gruszeńki w adaptacji powieści Dostojewskiego "Bracia Karamazow", producenci filmu jednak uznali jej kandydaturę za niedorzeczny pomysł. Postać tę zagrała Maria Schell.
Miała wcielić się w Evelyn Nesbit w filmie "The Girl in the Red Velvet Swing". Ostatecznie stwierdzono jednak, że w wieku 29 lat jest za stara na rolę siedemnastolatki i zaangażowano o 7 lat młodszą Joan Collins.
Rola Zeldy w filmie "Pocałuj mnie, głuptasie" była pisana dla niej. Jednak angaż ostatecznie otrzymała Felicia Farr
Zmarła na skutek przedawkowania środków uspakajających w Los Angeles (Kalifornia, USA). Została pochowana na tamtejszym Westwood Memorial Park, krypta nr 24.
Pomimo początkowego zainteresowania odrzuciła rolę Lillian Corning w filmie "Paryski blues", gdyż nie spodobała jej się ostateczna wersja scenariusza. Angaż otrzymała Joanne Woodward.
Odrzuciła rolę Simone Pistache w filmie "Kankan". Angaż ostatecznie otrzymała Shirley MacLaine.
Odrzuciła rolę Loli Loli w filmie "Błękitny anioł". Angaż ostatecznie otrzymała May Britt.
Była rozważana do roli Ginny Moorhead w filmie "Długi tydzień w Parkman". Ostatecznie angaż otrzymała jednak Shirley MacLaine.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones